Indulgența / severitatea constă în gruparea
calificativelor acordate, pe o scală de valori, în partea pozitivă
/negativă a acesteia, în loc sa fie răspândite (dacă persoana evaluata
merita ) pe toată scala de valori.
Este cea mai întâlnită eroare de evaluare: fiind îngăduitor, evaluatorul evita posibilele nemulțumiri și discuții neplăcute cu angajatul în cauza ; fiind sever, pur și simplu îl reduce la tăcere.
Este cea mai întâlnită eroare de evaluare: fiind îngăduitor, evaluatorul evita posibilele nemulțumiri și discuții neplăcute cu angajatul în cauza ; fiind sever, pur și simplu îl reduce la tăcere.
Evaluatorii au adesea tendința
de a nivela aprecierile legate de performantele subordonaților; ei
ezită să facă aprecieri utilizând și calificativele extreme.
a.
Efectul „halo”. Aprecierea se
realizează prin extinderea unor calităţi secvenţiale la întreaga conduită
didactică a elevului. Aprecierea unui elev, la o anumită materie, se face
potrivit situaţiei obţinute la alte discipline. Efectul are ca bază psihologică
faptul că impresia parţială iradiază, se extinde asupra întregii personalităţi
a elevului. Elevii cei mai expuşi acestui efect pot fi elevii de frunte sau cei
slabi. Profesorii, în virtutea unor judecăţi anticipative, nu mai observă
eventualele lipsuri ale elevilor buni, după cum nu sunt „dispuşi” să constate
unele progrese ale celor slabi. Pentru diminuarea consecinţelor negative,
presupuse de acest efect, se poate apela la mai multe modalităţi practice.
Recurgerea la examene externe este o primă strategie. La acestea sunt atraşi
profesori de la alte şcoli, care vor realiza corectarea. Apoi, o altă strategie
benefică poate fi extinderea lucrărilor cu caracter secret, care asigură
anonimatul celor apreciaţi.
b.
Efectul Pygmalion sau efectul oedipian. Aprecierea rezultatelor
obţinute de un elev este influenţată de părerea pe care profesorul şi‑a format‑o
despre capacităţile acestuia, părere care a devenit relativ fixă. Într‑un fel,
ca şi în mitologia greacă, ideile şi opiniile evaluatorului determină apariţia
fenomenului. Profeţiile, odată emise, au şanse mari să se autoîmplinească.
Predicţiile profesorilor nu numai că anticipă, dar şi facilitează apariţia
comportamentelor invocate. Orice
profesor îşi formează despre elevii săi anumite impresii în legătură cu
posibilităţile acestora. Până la urmă, aceste păreri vor influenţa, inconştient
sau nu, comportamentul şi randamentele elevilor. Încrederea în posibilităţile
elevilor şi convingerea manifestă că sunt capabili de reuşite reprezintă
modalităţi de diminuare sau de anihilare a consecinţelor acestui efect.
c.
Efectul de ancorare. Constă în
supraevaluarea unor rezultate datorită faptului că atrag atenţia asupra unor
aspecte mai puţin frecvente, aşteptate, identificabile la nivelul majorităţii
formelor de răspuns date de elevi. Cu acest prilej, se constituie noi grile de
valorizare a tezelor sau răspunsurilor care urmează.
d.
Ecuaţia personală a examinatorului.
Fiecare cadru didactic îşi structurează criterii proprii de apreciere. Unii
profesori sunt mai generoşi, uzitând valorile de „sus” ale scării valorice,
alţii sunt mai exigenţi, exploatând cu precădere valori intermediare sau de
„jos”. O serie de profesori folosesc nota în chip de încurajare, de stimulare a
elevului, alţii recurg la note pentru a măsura obiectiv sau chiar pentru a
constrânge elevul în a depune un efort suplimentar. Unii apreciază mai mult
originalitatea soluţiilor, alţii conformitatea cu informaţiile predate. O
trăsătură aparte a efectului discutat este exigenţa diferită pe care o
manifestă examinatorii. Diferenţele se pot evidenţia atât la acelaşi
examinator, pe parcursul anului de învăţământ, sau între evaluatorii de la
şcoli diferite.
e. Efectul
tendinţei centrale. Se manifestă prin conduita
profesorului de a evita extremele scalei de notare din dorinţa de a nu greşi şi
de a nu deprecia elevii. Majoritatea notelor acordate se înscriu în jurul
valorilor medii, nerealizându-se o discriminare mai evidentă între elevii
medii, pe de o parte, şi cei foarte buni sau slabi, pe de altă parte. Efectul
se manifestă mai ales la profesorii începători şi la disciplinele socio-umane.
f. Efectul de
similaritate. Profesorul are tendinţa de a-şi
valoriza elevii prin raportare la sine (prin contrast sau prin asemănare),
normele proprii constituind principalele criterii de judecare a rezultatelor
şcolare. Cu acest prilej el activează fie propria experienţă şcolară (ca fost
elev sârguincios, disciplinat etc.), fie experienţa de părinte ce îşi judecă
priprii copii. Profesorii care au o experienţă de foşti „premianţi” va manifesta
un plus de exigenţă comparativ cu cei care nu au strălucit la diverse materii.
Profesorii care au copii cu performanţe înalte vor avea tendinţa să-i evalueze
şi pe elevii săi cu acelaşi grad de aşteptări.
g.
Efectul de contrast. Apare prin
accentuarea a două însuşiri contrastante care survin imediat în timp şi spaţiu.
În mod curent, profesorii au tendinţa să opereze o comparare şi o ierarhizare a
elevilor. Se întâmplă ca, de multe ori, acelaşi rezultat să primească o notă
mai bună, dacă urmează după evaluarea unui rezultat mai slab (în sensul că,
după o lucrare slabă, una bună pare a fi şi mai bună) sau să primească una
mediocră dacă urmează imediat după răspunsurile unui candidat care sunt
excelente. Conştientizarea efectelor datorate contiguităţii probelor de către
profesorul examinator constituie un prim pas pentru eliminarea consecinţelor
nedorite, presupuse de acest efect.
h.
Efectul ordine. Din cauza unor
fenomene de inerţie, profesorul menţine cam acelaşi nivel de apreciere pentru o
suită de răspunsuri care, în realitate, prezintă anumite diferenţe calitative.
Examinatorul are tendinţa de a nota identic mai multe lucrări diferite, dar
consecutive, fără necesarele discriminări valorice.
i.
Eroarea
logică. Constă în substituirea obiectivelor şi parametrilor
importanţi ai evaluării prin scopuri secundare, cum ar fi acurateţea şi
sistematicitatea expunerii, efortul depus de elev pentru a ajunge la anumite
rezultate (fie ele chiar şi mediocre), gradul de conştiinciozitate etc.
Abaterea se justifică uneori, dar ea nu trebuie să devină o regulă.
j) Efectul de
rol.
Se manifestă prin interiorizarea unor mărci sau standarde „străine” spaţiul
normal de formare, ca urmare a unor presiuni dictate de rolul pe care trebuie
să-l joace profesorul sau expectanţele la care trebuie să se ridice în evaluare(induse de inspectori,
factori de decizie, standarde naţionale etc.). Să ne gândim la felul cum se
face evaluarea când profesorul este inspectat sau când se gândeşte că de
rezultatele obţinute de elevi, la o testare oarecare depind statutul şi chiar
postul său didactic.
Cauzele specifice care generează distorsiuni
subiective în evaluare pot fi (cf. Voiculescu, 2001, p. 48):
-
insuficienţa informaţiilor primare pe
baza cărora se realizează evaluarea;
-
alegerea defectuoasă a metodelor şi
strategiilor de evaluare în raport cu obiectul evaluării (ceea ce se evaluează)
sau cu obiectivele evaluării (ce se doreşte să se realizeze);
-
unele particularităţi ale relaţiei
dintre profesor şi elevi, cu componentele ei afectiv-atitudinale;
-
influenţele directe ale mediului
psihosocial în care se face evaluarea (statutul familiei elevului, presiunile
colectivului didactic, a conducerii şcolii etc.);
-
influenţe datorate contextului pedagogic
în care se efectuează evaluarea (nivelul general al clasei, politica şcolii în
materie de evaluare, salvgardarea „imaginii” şcolii etc.).
-
Distorsiunile în notare apar şi prin
implicarea factorilor de personalitate, atât cei care ţin de profesor, cât şi
cei care ţin de elevi. Starea de moment, oboseala şi factorii accidentali pot
favoriza, de asemenea, apariţia unor erori în evaluare. Nu mai puţin prezent
este stilul didactic deficitar (din nepricepere, din necunoaştere, din lipsa de
experienţă, din rea voinţă) care îl poate caracteriza pe profesor. Din acest
punct de vedere, se pot distinge mai multe ipostaze ale evaluării defectuoase
(cf. Popescu, 1978):
-
- notarea
strategică (prin subaprecierea performanţelor elevilor, cel puţin într-o
anumită parte a anului şcolar, de obicei începutul anului sau în timpul
primului semestru, pentru a-i ţine „în frâu”, sub tensiunea învăţării, pentru
a-i „motiva” etc.);
-
- notarea
sancţiune (prin notarea sub limita de trecere pornind de la motive care nu
au nimic de a face cu gradul de pregătire – şoptit, absenţe, neatenţia voluntară
etc.);
-
- notarea
speculativă (prin penalizarea prin scăderea notelor pornind de la elemente
neesenţiale, periferice ale conţinuturilor);
-
- notarea
etichetă (prin categorizări evaluative care se fixează în mod justificat
pentru mai mult timp, în virtutea unor păreri favorabile sau nefavorabile).
-
Problema
care se pune este nu de a renunţa la subiectivitate, ci la subiectivism,
respectiv la o relativizare neţărmurită a actului valorizării în funcţie de o
multitudine de interese, gusturi, opinii etc. evaluative.
Unele erori sunt facilitate de specificul
disciplinei la care se realizează obiectele de învăţământ riguroase, exacte se
pretează la o evaluare mai obiectivă, pe când cele umaniste şi sociale
predispun la aprecieri marcate de subiectivitatea profesorului.
Ce putem face pentru a diminua sau anula efectele
perturbatoare de mai sus? Pot fi gândite mai multe strategii:
- cunoaşterea şi
conştientizarea în fiecare moment a capcanelor în care pot aluneca profesorii
atunci când evaluează şi notează;
- realizarea
unor ratificări după mai multe evaluări, prin forme şi tehnici multiple,
combinate, complementare prin avantaje şi dezavantaje;
- încadrarea
rezultatelor evaluării în procesul mai larg de observare curentă în contexte
diverse de învăţare pe intervale de timp mai mari;
- punerea
elevilor în situaţia de a-şi construi ei înşişi criteriile sau chiar probele de
evaluare;
- extinderea
evaluării externe prin proceduri presupuse de dezvoltarea reţelelor de
internet( interevaluarea făcută de echipe de profesori plasaţi la şcoli din
diferite localităţi sau chiar ţări);
-utilizarea
testelor docimologice, atunci când conţinuturile sau funcţiile o cer;
-corectarea unor
lucrări, la examene sau concursuri, de către echipe de profesori.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu