Termenul educaţie provine din latinescul: educo-educare şi
are sensul de: a alimenta, a creşte, a îngriji. De fapt, educaţia
disciplinează omul, formează individul, în primul rând pentru sine, dar
şi pentru cei din jur. O posibilă definiție a educaţiei în concepţia
filosofului german Immanuel Kant ar fi:,,Educaţia este activitatea de
disciplinare, de cultivare, civilizare a omului, iar scopul educaţiei
este de-a dezvolta în individ toată pefecţiunea de care este
susceptibil.”
Procesul de educaţie este unul complex şi nu oricine este interesat
să facă educaţie. De la indivizi până la instituţii, desfăşurarea
procesului de muncă este în acord cu desfăşurarea procesului de
educaţie. Relaţiile sociale, relaţiile profesionale, cât şi cele
interumane au la bază educaţia, instruirea, formarea indivizilor în
planul comunităţii în care vieţuiesc. Încă de mic, copilul trebuie să
cunoască anumite reguli de conduiă, norme ale moralităţii şi
comportamentului uman. Pentru formarea sa, acesta nu trebuie să evite
contactul cu răul, dimpotrivă, să lupte contra acestuia, să-l cunoască
şi să devină capabil de a-l învinge. De fapt, scopul educaţiei este
acela de a-l pregăti pentru o viaţă completă.
Educaţia aparţine cunoaşterii, dar este şi un gest de generozitate şi
de sacrificiu. Nu oricine deţine calitatea de-a fi educator. Din
comoditate, din confort, din dezinteres, aceşti făuritori de spirite,
pot fi însă distrugători.
Indiferenţa poate naşte ,,monştri” . Astfel, răul poate fi încurajat şi
prin tolerare. Gradul ridicat de civilizaţie, de cultură, de conduită
converg înspre o educaţie reuşită.
Educaţia are ca scop şi atingerea unei posibile stări de fericire? Sau
aceasta se particularizează în funcţie de individ, de idealul acestuia?
Uniformizarea prin educaţie este imposibilă, deoarece fiecare individ
îşi construieşte propriul stil de viaţă şi deţine o anumită mentalitate.
A fi educat înseamnă o posibilă cale spre reuşită, spre succes. Cu
siguranţă, individul educat este acela care are şansele cele mai mari
de-a progresa. Există forme ale educaţiei care provin din diferite
experienţe: economice, politice, religioase, artistice, filosofice,
tehnice, sociale şi profesionale. Orice experienţă constituie, o
posibilitate de instruire, de formare, o formă a educaţiei, de altfel.
Binele poate fi în relaţie cu educaţia? Iar răul cu lipsa acesteia?
Cu cât omul este mai evoluat, cu atât instinctul primar este controlat,
cu atât mai mult, acesta prin înţelepciune poate discerne binele de
rău, îndepărtându-l pe
acesta din urmă. Dobândirea cunoştiinţelor este un produs al educaţiei,
în acest sens, Aristotel, un important filosof al Greciei Antice
afirma:,,Educaţia este cea mai bună provizie pe care o poţi face pentru
bătrâneţe.” Educaţia este un stil de viaţă, omul educat este acela care
a învăţat să trăiască în spiritul înţelepciunii. Astăzi, deşi educaţia
deţine destule carenţe, reflectate în multe moduri de-a fi, aceasta este
imperios necesară pentru relaţiile dintre oameni, pentru armonia dintre
ei şi pentru evoluţia societăţii, în genere.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu