EDUCAŢIA ŞI PROVOCĂRILE LUMII CONTEMPORANE
– referat –
,, Omul nu poate deveni om decât prin educaţie”- spunea
Kant, prin urmare omul nu se naşte om: ,, tot ceea ce constituie umanitate:
limbajul şi gândirea, sentimentele, arta, morala – nimic nu trece în organismul
noului născut”- fără educaţie
Menirea educaţiei este aceea ,, de a
înălţa pe culmi mai nobile de viaţă omul, comunitatea etnică şi umanitatea,
prin cultivarea valorilor spiritului”.
Educaţia este unul dintre
fenomenele care a apărut o dată cu societatea umană, suferind pe parcursul
evoluţiei sale, modificări esenţiale. De la acţiunea empirică de pregătire a
tinerei generaţii pentru viaţa socială educaţia a parcurs un drum lung devenind
o adevărată ştiinţă cu statut propriu. Epoca actuală a informatizării,a
călătoriilor interplanetare, a interdependenţelor culturale, economice sau de
altă natură, pune probleme cu care omenirea nu s-a confruntat niciodată în
istoria sa. Obiectivată în cele trei ipostaze (formală, nonformală şi
informală), educaţia este chemată să formeze personalităţi uşor adaptabile la
nou,creative şi responsabile.
Realitatea
contemporană demonstrează că rolul şcolii nu numai că nu s-a diminuat, ci a
devenit tot mai complex. Ideile libertăţii şi descătuşării, umanismului şi
creativităţii în educaţie ne îndeamnă să distrugem zidul de nepătruns al
gândirii materialiste care ani în şir a creat stereotipii eronate. În actualul
context, avem nevoie de o educaţie dinamică, formativă, centrată pe valorile
autentice. În societatea actuală, caracterizată prin, mobilitate economică,
politică şi culturală, noua ordine educaţională nu se concepe fără avangarda
mişcării pedagogice teoretice şi a praxis-ului educaţional. Specialiştii sunt
de acord cu patru teze pe care trebuie să se bazeze acţiunea constructivă:
·
educaţia
este azi în centrul preocupării tuturor popoarelor;
·
învăţământul trebuie să fie considerat în
orice societate, ca un ansamblu omogen, care să reflecte nevoile societăţii şi
mijloacele de care dispune pentru satisfacerea lor;
·
criza
existentă se manifestă pe două planuri: decalajul existent între aspiraţiile
indivizilor şi nevoile societăţii, pe de o parte, şi capacităţile
·
sistemului
de învăţământ, pe de altă parte, şi prăpastia existentă între ţările în curs de
dezvoltare şi cele industrializate.
Marile probleme cu care
se confruntă omenirea cer o rezolvare urgentă, prin folosirea celor mai
eficiente mijloace şi forme de educaţie. Se consideră că abandonarea valorilor
tradiţionale ale educaţiei, lipsa unui sistem axiologic de educaţie prin valori
şi pentru valori şi criza de conştiinţă morală şi spirituală a adus şcoala şi
educaţia în faţa imperativelor lumii contemporane.
S-a
considerat că dezvoltarea nu poate fi autentică fără pace, că pacea nu poate fi
autentică fără respectarea drepturilor omului şi asigurarea libertăţilor
fundamentale, că, la rândul lor , aceste libertăţi şi drepturi sunt iluzorii
acolo unde domneşte mizeria, foametea şi analfabetismul. Aceste evoluţii l-au
condus pe Aurelio Peccei la introducerea unui nou concept, acela de problematică a lumii contemporane.
A.
Toffler afirma că trebuie create „consilii ale viitorului” care au nevoie de
planificatori profesionişti, dar şi de studenţi, de tineri care caută responsabilităţile
şi le văd ca fiind aducătoare de beneficii şi satisfacţii.
Conceptul
s-a impus şi este folosit astăzi în mod frecvent. El pune în lumină tocmai
caracteristicile acestei problematici, care se impune atât colectivităţilor
naţionale, cât şi grupurilor şi în cele din urmă persoanelor.
Pe ansamblu, problematica lumii
contemporane prezintă:
·
caracter
universal, în sensul că nici o ţară de pe glob şi nici o regiune nu se poate
plasa în afara acestei problematici;
·
caracterul
global, în sensul că ea afectează toate sectoarele vieţii sociale, constituind
o sursă de probleme deschise şi, în unele cazuri, de dificultăţi atât pentru
sfera vieţii materiale, cât şi pentru cea a vieţii spirituale;
·
o
evoluţie rapidă şi greu previzibilă, în sensul că oamenii se văd puşi în faţa
unor situaţii complexe pentru care nu sunt pregătiţi, pentru abordarea cărora nu au metode sau soluţii adecvate;
·
caracterul
pluridisciplinar, adică cu conexiuni puternice şi numeroase în faţa acestor
demersuri epistemologice; oamenii, tentaţi să folosească demersuri
unidisciplinare şi nu pluridisciplinare, se văd dezorientaţi;
·
caracter
prioritar şi presant, în sensul că presiunile exercitate asupra comunităţii
mondiale şi a fiecărei comunităţi naţionale sunt puternice, de neeludat, cerând
răspunsuri prompte, ingeniozitate şi deseori eforturi financiare importante.
Viitorul educaţiei
constituie o prioritate a comunităţii mondiale; naţiunile au nu numai dreptul,
dar şi datoria de a se sprijini reciproc pentru ca prin educaţie, cultură şi
ştiinţă să ajungă la pace, progres şi prosperitate şi nu la haos, la
dezumanizare, la disperarea provocată de un mediu în continuă degradare.
Se afirmă pe bună
dreptate, că unul dintre elementele definitorii ale societăţii contemporane
este schimbarea. Noul mileniu în care păşim a moştenit însă multe probleme
sociale, economice şi politice, care, deşi au marcat în mare măsură ultima
jumătate de secol, sunt departe de a-şi fi găsit soluţiile. Dintre aceste probleme
menţionăm: terorismul internaţional, rasismul, creşterea numărului săracilor, a
analfabeţilor şi a şomerilor, etc.
Analfabeţi nu sunt doar
cei ce nu ştiu să scrie şi să citească, ci şi cei care au deficienţe în
cunoştinţele de bază, vorbindu-se de analfabetismul funcţional, iar mai nou şi
de cel computerial.
Educaţia caută să
contribuie la ameliorarea acestor probleme prin acţiuni specifice de prevenţie.
Datorită eşuării în a găsi soluţii putem spune că educaţia se află în situaţie
de criză. Prin criză se înţelege decalajul dintre rezultatele învăţământului şi
aşteptările societăţii. Dintre soluţiile specifice şi generale găsite enumerăm:
- inovaţii în conceperea şi desfăşurarea proceselor educative;
- introducerea noilor tipuri de educaţie în programele şcolare;
- întărirea legăturilor dintre acţiunile şcolare şi cele
extracurriculare;
- formarea iniţială şi continuă a cadrelor didactice;
- conlucrarea dintre cadre didactice, elevi, părinţi şi responsabili
de la nivel local;
- organizarea de schimburi de informaţii între statele europene;
- regândirea procesului de educaţie în vederea integrării cu
succes a tinerilor în viaţa profesională
şi socială.
Impasul în care a intrat
şcoala contemporană a fost provocat de trei categorii de explozii: explozia
cunoştinţelor, explozia demografică şi explozia aspiraţiilor. Datorită
dezvoltării ştiinţei şi tehnicii, s-a acumulat o imensă cantitate de informaţie
care depăşeşte posibilităţile de asimilare oferite de tehnicile de instruire
din trecut.
În
vederea facilitării adaptării la schimbare, ideal este ca educaţia să asimileze
direcţia, conţinutul şi ritmul dezvoltării sociale, să-şi prefigureze
conţinutul în funcţie de exigenţele societăţii viitoare, să pregătească omul
pentru a se adapta la schimbare, prevenindu-se sau limitându-se stresul
schimbării.
Prin urmare, modul de dezvoltare a
lumii contemporane este legat, în mare măsură, de modul în care educaţia poate
să satisfacă cerinţele acestei dezvoltări.
Răspunsurile educaţiei se
situează pe două mari planuri: unul al lărgirii ariei şi conţinuturilor
educaţiei şi altul constituit din inovaţiile în conceperea şi efectuarea
proceselor educative. În primul caz se impune o elaborare riguroasă a
educaţiilor, iar în al doilea caz se impune problema regândirii procesului de
educaţie, în privinţa orientării, dimensionării, instrumentalizării elementelor
de conţinut, în vederea integrării tinerei generaţii în viaţa socială prin
intermediul profesiunii.
Problemele lumii
contemporane au impus constituirea unor noi tipuri de educaţie dintre care:
·
educaţia
relativă la mediu (educaţia ecologică );
·
educaţia
pentru pace şi cooperare;
·
educaţia
pentru participare şi democraţie;
·
educaţia
pentru sănătate;
·
educaţia
interculturală;
·
educaţia
în materie de populaţie sau demografică;
·
educaţia
economică şi casnică modernă;
·
educaţia
pentru drepturile omului;
·
educaţia
pentru schimbare şi dezvoltare;
·
educaţia
pentru comunicare şi mass-media;
·
educaţia
nutriţională;
·
educaţia
pentru timp liber.
Noile educaţii s-au impus
într-un timp foarte scurt, dat fiind faptul că ele corespund unor trebuinţe de
ordin sociopedagogic din ce în ce mai bine conturate.
Fără îndoială, lista noilor educaţii nu se încheie aici. Proliferarea lor creează
dificultăţi autorităţilor în ceea ce priveşte includerea lor în planurile de
învăţământ.
Conţinuturile,
finalităţile şi obiectivele noilor educaţii propun un demers prin care educaţia
încearcă să răspundă exigenţelor lumii contemporane şi să producă o schimbare a
actului educativ în favoarea educaţiei bazată pe învăţare inovatoare, societală
şi adaptabilă.
Noile educaţii sunt definite la nivelul programelor şi a recomandărilor
UNESCO ca răspuns la imperativele lumii contemporane. Procesul declanşat
stimulează trecerea de la demersurile specifice la abordările globale,
interdisciplinare şi permite aprofundarea unor probleme sociale care cer
soluţii concrete: democraţia, pacea, mediul,alimentaţia, sănătatea etc. aceste
educaţii trebuie să fie gândite în condiţiile optimismului pedagogic, putând
facilita descoperirea răspunsurilor la problemele cu care se confruntă fiecare
generaţie.
Modurile de a grupa sau
prezenta noile tipuri de conţinut variază, dar obiectivele lor sunt aceleaşi.
Şcoala contemporană nu mai poate ocoli această problematică interdisciplinară
care este a tuturor profesiunilor şi a tuturor cetăţenilor capabili să-şi îndeplinească
rolurile sociale, etice şi politice care le revin. Introducerea noilor educaţii
se face prin intermediul a două strategii: a)prima strategie vizează
promovarea unor noi modele consacrate diferitelor educaţii mergând până la
crearea unor noi discipline mai cuprinzătoare (educaţia civică, educaţia cetăţenească,
educaţia globală etc.);
b)a doua strategie presupune infuzia de elemente noi în conţinuturile
tradiţionale, strategie adoptată în multe ţări, inclusiv în ţara noastră.
În
ciuda situaţiei paradoxale în care se găseşte, în pofida obstacolelor cu care
se confruntă, educaţia este invitată să pregătească într-o manieră activă, mai
constructivă şi dinamică, generaţia
viitoare. În aceste condiţii noile
educaţii vin să pregătească un
comportament adecvat, adică raţional care să atenueze în parte şocul viitorului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu